Dag 23: De laatste controles

We zijn bijna zover. De Joomla websites bezit een structuur, content, modules met extra functionaliteit. Maar voordat we de website echt publiekelijk maken is het altijd slim om de website door te lopen of alles goed werkt. Niet alleen is het voor bezoekers vervelend, hoop je op een goede vindbaarheid, dan wil je ook een goede eerste indruk bij Google maken.

Hieronder heb ik een checklist gemaakt met punten die je na kunt lopen ter controle en een toelichting:

Zijn de urls SEF ( Search Engine Friendly )?

Op de dag 20 ( http://www.joomlain24dagen.nl/dag-20-joomla-en-seo ) hebben we Joomla verbeterd qua vindbaarheid. De SEF functionaliteit van Joomla 3.0 aanzetten was hier een onderdeel van. Heb je dit nog niet gedaan? Doe dit dan nu. Wanneer je dit enkele dagen of weken nadat je live bent gegaan dit aanzet, zijn voor Google alle pagina's verdwenen en moeten de bestaande pagina's met nieuwe urls opnieuw worden geïndexeerd. Hoe schadelijk dit is voor je vindbaarheid weet niemand maar laten we het erop houden dat SEO experts het erover eens zijn dat het niet goed is.

Staat de robot.txt goed ingesteld?

Met de robots.txt kun je bepalen of zoekmachines een pagina mogen indexeren. Soms wordt er tijdens de ontwikkeling van een website voor gekozen om bewust zoekmachines buiten de deur te houden. Dat is natuurlijk geen probleem, zolang je niet vergeet om zoekmachines weer toegang te geven tot de pagina die je wilt laten indexeren. De robots.txt vind je in de root van je website en de inhoud kun je bewerken via een kladblok of notepad. De inhoud zou er standaard zo uit moeten zien:

User-agent: *
Disallow: /administrator/
Disallow: /cache/
Disallow: /cli/
Disallow: /components/
Disallow: /images/
Disallow: /includes/
Disallow: /installation/
Disallow: /language/
Disallow: /libraries/
Disallow: /logs/
Disallow: /media/
Disallow: /modules/
Disallow: /plugins/
Disallow: /templates/
Disallow: /tmp/
 

Is een backup gemaakt van de website?

Na al dat werk is het slim om een backup te maken van de website. Op dag 21 hebben we laten zien hoe je een backup kunt maken van de Joomla website ( http://www.joomlain24dagen.nl/dag-21-een-backup-maken ). 

Google Analytics code toegevoegd?

We willen natuurlijk wel bijhouden hoe het gaat met de bezoekersaantallen van de website. Een makkelijke plugin die dit mogelijk maakt vind je hier: https://www.valorapps.com/web-products/products-joomla-plugins/easy-google-analytics.html

Download de laatste versie van de plugin. Installeer deze in het beheer gedeelte van Joomla. Mocht je nog niet weten hoe dit moet, bekijk dan dag 12 die gaat over Joomla extensies installeren: http://www.joomlain24dagen.nl/dag-12-extensies-installeren

Wanneer je de plugin geïnstalleerd hebt, ga je naar 'Extensies' dan naar 'Pluginbeheer'. De 'Easy Google Analytics' plugin vereist minimale instellen. 

Ten eerste moet je de plugin inschakelen en ten tweede moet er bij de tab 'Basis opties' de ID code worden ingevuld van het Google Analytics profiel dat je hebt aangemaakt voor de website. In het geval van een vervangende website, gebruik je hetzelfde Google Analytics profiel en dezelfde code als de oude website. Dit heeft als voordeel dat je goed kunt zien hoe de nieuwe website presteert ten opzichte van de oude website.

Heb je nog geen Google Analytics profiel aangemaakt voor je website? Dan kun je hier zien hoe dit moet: https://support.google.com/analytics/answer/1008015?hl=nl&ref_topic=1727146

Heb je eenmaal een profiel dan is het een kwestie van de ID kopiëren en plaatsen in de plugin.

Werken de contact formulieren?

Een veel gemaakte fout is de werking niet controleren. In het opzetten ervan wordt meestal een adres om te testen gebruikt. Vergeet deze niet aan te passen voor het uiteindelijke e-mail adres of het contactformulier nog een laatste controle slag te geven.

Laatst gewijzigd op: