Dag 15: Commentaar functionaliteit

Commentaar-functionaliteit is niet standaard mogelijk in Joomla. Vandaag gaan we deze functionaliteit toevoegen middels een 3rd party plugin en commentaar-service: Discus.com.

Maar eerst even een korte toelichting op commentaar. We hebben met onze klanten geregeld discussies over commentaar-functionaliteit en we merken dat er veel misstanden zijn.

Waarom commentaar? 

Commentaar onder je artikelen zorgt voor meer meer interactie met je bezoekers. Bezoekers kunnen vragen stellen op je website, en als je die beantwoordt creëert dit voor bezoekers een meerwaarde.

Positieve effecten van commentaar op je website:

  • Blije bezoekers, want je beantwoordt hun vragen.
  • Het biedt je de mogelijkheid om te laten zien dat je kennis van zaken hebt.
  • Het laat zien dat jij zelf of je organisatie open staat voor een dialoog.
  • Je trekt meer bezoekers dankzij hogere notering in de Google zoekresultaten.

Er zijn ook nadelen aan commentaar op je website. Je moet bijvoorbeeld alert zijn op vragen of opmerkingen en deze tijdig beantwoorden.

Kritiek

Een misvatting is dat de commentaar-functionaliteit gebruikt wordt door mensen die vooral willen klagen of je website zwart willen maken. Misschien is dat zo op facebook of op bepaalde websites. Maar bij de honderden websites die wij hebben gebouwd, hebben we dit nog nooit gezien.

Natuurlijk zien we wel dat bezoekers een schrijver wijzen op, bijvoorbeeld, een niet werkende link of op taalfouten.

Zie dit als positieve kritiek, ook al staat het er soms wat hard. Wanneer je hier sportief mee omgaat pakt het vaak positief uit.

Spam

Spam is eigenlijk het enige vervelende van commentaar-functionaliteit. De spamberichten lijken op vandalisme maar ze zijn erop gericht om bezoekers op links te laten klikken in de berichten. Dit verkeer levert op zijn beurt weer geld op voor de spammers.

Zeker wanneer je website goed gevonden wordt kan je website plat ge-spammed worden. Er zijn allerlei technische oplossingen om dit tegen te gaan, terwijl de spammers telkens manieren verzinnen om toch een spambericht te plaatsen.

Negatieve effecten van commentaar op je website.
- Spammers misbruiken je commentaar-functionaliteit om links op je website te plaatsen.
- Je hebt extra werk aan je website doordat je moet reageren op het geplaatste commentaar.

Comments as a service

Omdat commentaar zo’n belangrijk onderdeel is geworden van hedendaagse websites zijn er diensten ontstaan die de commentaar-functionaliteit van je overnemen. Ze doen dit op zo’n manier dat de bezoekers niet doorhebben dat ze eigenlijk gebruik maken van een andere website, terwijl ze een commentaar schrijven onder jouw artikel.

Disqus is veruit de populairste commentaar-service en wordt gebruikt door grote websites als cnn.com. De voordelen zijn o.a.:

  • Integratie met de sociale media; bezoekers kunnen direct via hun Facebook- of twitteraccount een commentaar schrijven.
  • Deze integratie zorgt voor een laagdrempelige manier van commentaar schrijven en dus meer commentaar.
  • Daarnaast zorgt deze integratie ervoor dat bezoekers op hun Facebook- of Twitteraccount een melding maken aan hun vrienden dat ze een commentaar op jouw website hebben geschreven. Vrienden gaan hier uit nieuwsgierigheid misschien op klikken en meedoen in de discussie.
  • Disqus is verantwoordelijk voor de filtering van spam.
  • Je commentaar staat op de Disqus servers. Stel dat je over een half jaar een andere Joomlawebsite wilt op zetten, of dat wilt overstappen naar wordpress of Drupal, dan kan dat wel, maar je moet er dan wel voor zorgen dat de artikelen ook op de nieuwe website staan, omdat de commentaren aan de berichten zijn gekoppeld.

Als er zoveel pluspunten zijn, waarom zit dan niet iedereen op Disqus? Eigenlijk zijn er twee redenen. Sommige mensen vertrouwen Disqus niet. Stel dat Disqus opeens bepaalt dat je 100,- euro per maand moet gaan betalen. Een ander nadeel is dat de commentaarberichten niet goed geïndexeerd worden door Google. De berichten staan namelijk niet echt op jouw website maar worden ‘ingeladen’ vanaf de Disqus-servers. Er is veel discussie over in hoeverre er door Google naar gekeken wordt. Meer hierover kun je lezen in een artikel van mijn collega Robert Roose: Disqus geweldig maar onbruikbaar? Als het krijgen van meer bezoekers niet het belangrijkste doel is van je commentaar-functionaliteit, dan is Disqus inderdaad geweldig. Wanneer dit wel het geval is moet je jezelf afvragen of je meer bezoekers uit de sociale media of Google zult halen. Voor deze dag gaan we Disqus installeren.

Stap 1: Commentaar-plugin downloaden, uitpakken en installeren.

Via: http://www.deconf.com/en/projects/simple-disqus-comments-for-joomla/ kom je op de pagina van de gratis plugin: ‘Simple Disqus Comments for Joomla’.

Download de plugin en pak die uit. Binnen de .zip file zitten 3 varianten van de plugin. Voor Joomla 1.5, 2.5 en 3.0.

Wanneer je de component gedownload en uitgepakt hebt klik je in het beheergedeelte van Joomla op ‘Extensies’ en daarna op ‘Extensiebeheer’. Je komt dan direct op de pagina waar je Joomla components en plugins kunt installeren. Klik op ‘bestand kiezen’ en selecteer de .zip file genaamd: ‘plg_simpledisqus_j30.zip’ Klik daarna op ‘Uploaden & installeren’ en de plugin wordt geïnstalleerd.

Stap 2: Maak een Disqus account.

disqus

Dit is in 5 seconden gebeurd en zorgt ervoor dat je de juiste gegevens hebt om in te voeren bij de plugin.

Je doet dit bij de Disqus website zelf: https://disqus.com/admin/signup/?utm_source=New-Site

Meer uitleg over hoe je dit doet, vind je hier: http://help.disqus.com/customer/portal/articles/466182-quick-start-guide

Wanneer je Disqus opzet hoef je die alleen te koppelen aan jouw Goole+, Facebook- of Twitteraccount, waarna je aangeeft wat het URL van je website is. Hierna kun je nog veel instellingen wijzigingen aan Disqus, zoals de vormgeving en welke elementen getoond worden. 

Stap 3: Stel de plugin in.

Ben je klaar bij Disqus? Dan klik je in het beheergedeelte van je Joomlawebsite op ‘Extensies’ en vervolgens op ‘Pluginbeheer’. Meer over de verschillen tussen plugins, components of modules vind je hier: http://www.joomlain24dagen.nl/dag-10-extensies-componenten-modules-en-plugins

Bij de overzichtspagina ‘Pluginbeheer’ type je in het ‘zoeken’ veld: "disqus”. Hiermee filter je op alleen de Disqus-plugins, aangezien we hier wat instellingen moeten doen.

Klik vervolgens op de ‘Content - Simple Disqus Comments’ plugin

Ga naar de tab: ‘Basis opties’. Hier voer je de ‘shortname’ van je website in. Deze heb je net ingevoerd bij Disqus.com.

plugin instellen

Daarna kun je aangeven of er categorieën of artikelen zijn waarbij je geen commentaar wilt. In ons geval maken we een corporate website en beperk ik het commentaar tot alleen de nieuwsartikelen. Als je naar ‘Content’ en daarna naar ‘Categorieën" gaat, zie je het categorieënoverzicht. Helemaal rechts zie je in de tabel de ID-nummers van de categorieën. In ons geval moet ik dus de nummers 2 en 10 onthouden. Je voert deze bij de plugin is als: 10, 2

categorie-overzicht

Hierna sla je de plugin op en kun je de commentaar-functionaliteit bekijken onder je artikelen.

Meestal beperk je dit tot blogartikelen of nieuws. In ons geval, bij de corporate website die we aan het maken zijn, stel ik in dat er alleen commentaar te zien is onder het nieuws.

klaar

Laatst gewijzigd op: